2016. jún 21.

Ünnepi megnyitó és gála

írta: Ittvagyoka
Ünnepi megnyitó és gála

A XII. Magyar Táncfesztivál első estéjén a Győri Nemzeti Színház nagyszínpadán Mihályi Gábor, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke, Borkai Zsolt, Győr polgármestere mondta el nyitó beszédét. Majd Kiss János, a Győri Balett igazgatója következett, aki az idei fesztivált a nemrégiben elhunyt Gombár Judit emlékének ajánlotta.

foto_szabo_bela-0090.jpg

Hogyan is kezdődhetne máshogy Győrben egy táncfesztivál, mint a balettelőadások színes palettájával. A Győri Balett Belső hangok (etűdök egy témára) című előadása Velekei László koreográfiája. Modern íz, klasszikus zamat és egy csipetnyi fűszer a gyönyörű, képzett táncosokra, nehogy véletlenül sótlanok legyenek. Az etűdök egy témát körbejárva harmóniában, egymásból építkezve vagy egymásra reflektálva követik egymást. Tiszta tánc, tiszta mozdulatok, tiszta kontrasztok, mint a vörös a feketével, a dinamika a lágysággal. Jelen van a szenvedély, az erő; a zene simogat, majd borzongat; míg a belső hang néha súg, vagy olykor kiabál. És ha engedjük, hatásukra talán megszólalnak a mi belső hangjaink is.

foto_szabo_bela-0165.jpg

Az Izrael Balett előadása a bizonyíték arra, hogy nem telhet el gálaest klasszikus balett nélkül. A türkizkék - szó szerint - Hamupipőke kosztümös balerina és partnere az előző előadás introvertáltságát ellenpontozva, az extrovertált személyiségtípust képviselik. Koncentrálnom kell az akklimatizálódásra, mert éles a váltás, meglehetősen kiabálnak a belső hangjaim.

foto_szabo_bela-0279.jpg

Vadabb vizekre evezünk, amikor a Hattyúk tava kortárs átiratából, a Black and white-ból láthatunk részletet a Brnoi Nemzeti Színház Balett Társulata előadásában. A balett itt megint egy másik minőségében tárul elénk. A balerina sem a törékeny, hercegnőtípus, sokkal inkább erősebb, vadabb, új típusú női ideált mutat. A háttérben tükrök, melyeken éppen úgy hullámzik és hajlik a kép, ahogyan az egyik táncos a másikat nyújtott, megfeszített testtel egyik oldalról a másikra átemeli. A klasszikus zenei aláfestést ellenpontozza a vizuális újszerűség. Az első felvonás darabjainak sorrendjét illetően támadtak kétségeim, de jobb megoldást sem találnék...

foto_szabo_bela-0350.jpg

A második felvonásban rend és fegyelem uralkodik, nem is csoda, hiszen a Magyar Táncművészeti Főiskola végzős növendékei vannak színpadon. A négy évszak – Ősz című előadásban a zene játékát, dinamikáját kihasználva mintha falevelek pörögnének a szélben. Egyetlen lány testszínű kosztümben és hat fiú. Az egyik fiú táncos őszi lomb színű, göndör haja a témához illeszkedve szinte vezeti a nézői tekintetet. A Nigel Kennedy által továbbgondolt zenemű kiváló táptalaj, Kulcsár Noémi koreográfiájával. A mű egyszerre „iskolás”, megmutatja a táncos tudását, sokszínűségét, dinamikai váltásait, és egyszerre felnőtt, érett, mint az ősz.

foto_szabo_bela-0457.jpg

A Magyar Nemzeti Balett ezt követő Walking mad című előadásához odaillő bevezetőül szolgált az Ősz. A Ravel Bolero-jára alkotott mű, őszinte, tiszta, bolond és bolondos, őrült és őrületes, valamint ezek szinonimái egybegyúrva. A Bolero által megfogalmazott ösztönös, vad szenvedélyt, a szexualitást egy őszinte, költői, "pásztor idillbe" helyezi, ezzel egyszerű, tiszta, alapvető, sallangok nélküli értékrendbe állítja azt. A vörös szimbóluma elmaradhatatlan, még ha az vicces csákók (szülinapi parti kalapok) képében jelenik is meg, mert a szerelem bolonddá tesz, ugyebár, mondják az okosok… Egy fal, amelyen ajtók nyílnak és záródnak; amely ledől, majd újjáépül; amelyre felkapaszkodik a szerelmes (falra mászik); és akár magához a Kínai Nagy Falhoz is hasonlítanám, amelynek tetejéről a mélybe vetné magát a boldogtalan. Megfogalmazták a magány csendjét, amikor csak távolról szüremlenek be a zene hangjai, és a szerelmi duettet, amelynek a vége természetesen tragédia.

Mi kell még a vastapshoz? Férfiak és nők, szerelem, szenvedély, könny és dráma a megfelelő helyen némi humorral meghintve, kiváló táncosok, fantasztikus zene, és egy balett palettával bemelegített nézősereg. Mire az előadás végéhez érkezünk, már a nézőtéren ülőktől sem áll távol a walking mad jelző, legalábbis az én belső hangjaim ezt súgják…

foto_szabo_bela-0492.jpg

Az ünnepi gálaest folyamán virággal köszöntötték az est díszvendégeit. Roboz Ágnes, mesternőt, Susanna Egri, balerinát, valamint Novák Ferenc Tata, koreográfust, akik munkájukkal és életművükkel hozzájárultak nem csak a magyarországi, hanem az egyetemes táncművészet alakulásához. A hölgyek idén töltötték be 90. életévüket, ezúton is kívánok mindhármuknak jó egészséget és további hosszú, boldog, táncban gazdag életet!

Kunstár Mónika

 A bejegyzésben szereplő fotókat Szabó Béla készítette.

Szólj hozzá