2021. jún 15.

Az első fecskéktől a Tűzmadarakig

írta: Ittvagyoka
Az első fecskéktől a Tűzmadarakig

A fesztivál első napja egyértelműen az ünneplésről szólt. És valljuk be, van mit ünnepelni. Azt, hogy a tánc fővárosa újra nyitva áll, azt, hogy együtt lehetünk, azt, hogy a művészet ismét testközeli élmény, valamint – az MMA ösztöndíjasait meghallgatva – azt is, hogy a magyar kultúrának nem csak a múltja, hanem a jövője is igencsak gazdag.

foto_szabo_bela-16-tancfesztival-1351.jpg

Délután az Apátúr-Ház belső udvarában a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjprogramjának a Színházművészeti tagozat 2018-as első és idén végzős ösztöndíjasai tartottak rövid bemutatót munkájukról. 

A konferencia résztvevőit köszöntötte Szalay Tamás, a Magyar Táncművészek Szövetségének ügyvezető titkára, a 2018-as évfolyam vezetője, dr. Kucsera Tamás Gergely, az MMA főtitkára, Kiss János, a Magyar Táncfesztivál igazgatója, az MMA alelnöke, valamint dr. habil. Kocsis Miklós, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója.

Az ösztöndíjprogram évente száz művésznek ad támogatást kutatómunkára, illetve arra, hogy tehetségüket még jobban ki tudják bontakoztatni. És olyan jó látni, hogy tehetségben nincs hiány!

A tizennégy ösztöndíjas közül tegnap hatan voltak jelen személyesen, a többiek munkájuk miatt nem tudtak részt venni a konferencián. A teljes évfolyamról bővebben itt olvashattok: Ösztöndíjasok 2018 (mma-mmki.hu)

foto_szabo_bela-16-tancfesztival-1611.jpg

Az MMA Konferencia résztvevői: Csadi Zoltán, Blaskó Borbála, Kozma Gábor Viktor, Szalay Tamás, Eke Angéla, Lukácsy György, Ács Norbert

Izgalmasnál izgalmasabb témákkal ismerkedhettünk meg. Kozma Gábor Viktor, színész-rendező a színésztréningek fontosságáról beszélt; Blaskó Borbála, táncművész-koreográfus kutatásának középpontjában a színpadi jelenlét áll; Csadi Zoltán, színész-rendező egy elfeledett színházi polihisztornak, Hegedűs Tibornak állít emléket; Ács Norbert, bábszínész a vásári bábjátékok történetét vizsgálta; Eke Angéla, színész-bábszínész a női performanszról, illetve monodrámáról tartott rövid bemutatót, Lukácsy György Vidnyánszky Attila színházának elemzésére vállalkozott, a videóüzenetben bejelentkező Czikora István László, operaénekes pedig Szavak nélkül című programjában az állami gondozásban élő gyerekek életét teszi szebbé a zene által.

A program tehát messze túlmutat az elméleti kutatáson: gazdagabbá teszi az ösztöndíjasok életét és ezáltal mindenkiét, akikhez ők eljutnak. Az első fecskék (ahogy Kiss János nevezte őket) mind személyiségükben, mind kutatási témáikban nagyon színesek, de ami közös bennük: a szenvedély, az alázat és az elhivatottság.

A fesztivál 18 órakor a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft, vagyis a MANK Táncképek című kiállításának megnyitójával folytatódott. Tardy-Molnár Anna, ügyvezető igazgató elmondta, milyen fontos Győrben, a tánc fővárosában bemutatni ezeket a táncos fotókat, ahol a pillanatból születik az örökkévaló. Majd a táncos múlttal rendelkező fotóművész, Eifert János tartott izgalmas tárlatvezetést.

foto_szabo_bela-16-tancfesztival-1760.jpg

Eifert János, Tardy-Molnár Anna és Kiss János a kiállítás képei közt 

Művészet nélkül lehet élni, de nem érdemes!

– mondta Kiss János a fesztivál hivatalos megnyitóján. Az adott körülmények között nem kis fejtörést okozott, hogy lehetne méltó módon megünnepelni nemcsak a táncművészetet, hanem az idén 750 éves Győr városát is, ám végül megtalálták a módját, hogyan vezessék át a közönséget az online környezetből a valóságos térbe. Prof. Dr. Dézsi Csaba András üdvözölte az eseményt, és kiemelte, a kultúrának köszönhetően könnyű Győr polgármesterének lenni. foto_szabo_bela-16-tancfesztival-2120.jpg

Győr polgármestere, Prof. Dr. Dézsi Csaba András az ünnepélyes megnyitón

Az első közösségi vetítésen a Magyar Nemzeti Balett Tűzmadarak című előadását lehetett megtekinteni. A vetítés előtt Mohácsi Szilvia, szerkesztő-műsorvezető beszélgetett a darab koreográfusával, Venekei Mariannával, valamint Solymosi Tamással, a Magyar Nemzeti Balett igazgatójával. Nem csak magáról a darabról esett szó, hanem arról is, hogyan vészelte át az együttes az elmúlt időszakot. Solymosi Tamás szerint megtanulták szeretni azt, ami addig természetes volt, felértékelődtek a közös próbák, a streamingek által pedig nagyon sok emberhez eljutottak.

foto_szabo_bela-16-tancfesztival-2159.jpg

Mohácsi Szilvia, Solymosi Tamás és Venekei Marianna a közönségtalálkozón

A Tűzmadarak kapcsán Venekei Marianna elmondta, számára Stravinsky zenéje régi „szerelem” volt, ám nem gondolt arra, hogy koreográfiát készítsen rá mindaddig, amíg a járvány miatt meg nem hiúsult egy vendégkoreográfus bemutatója. A „beugró” Tűzmadarak című előadásnak online volt a premierje, ám a jövő évadban helyet kapott a Magyar Nemzet Balett műsorában, így lesz lehetőség élőben is megnézni. Venekei Marianna koreográfiáját nem csak a zene inspirálta, hanem Márai Füves könyvének részlete is: „A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy a halakat.” A darab középpontjában hét különböző női karakter áll, mindegyik a személyiségének megfelelően választva párt, másképp megélve a szenvedélyt, a kiüresedést, az érzelmi újra töltekezést. Láthatunk itt harcos amazont, dívát, gyötrődő szerelmest, kilépve megszokott környezetéből (amely ez esetben egy hatalmas, madárra emlékeztető díszletelem – Szendrényi Éva munkája), majd oda vissza-visszatérve. 

A zenével és a darabbal együtt a fecskék is táncra keltek, úgy röpködtek és énekeltek az Apátúr-Ház ódon falai között, mintha csak a produkcióhoz tartoznának.

foto_szabo_bela-16-tancfesztival-2238.jpg

Ezek után kíváncsi vagyok, milyen csoda vár ránk a holnapi vetítésen, amelyen a Pécsi Balett Rómeó és Júliája látható. A vendégek Uhrik Dóra rendező-koreográfus, a Pécsi Balett ügyvezetője, valamint Vincze Balázs rendező-koreográfus, a Pécsi Balett művészeti vezetője lesznek.

Fotók: Szabó Béla

Szólj hozzá